درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با استفاده از سیستم‌های نظارت مداوم بر قندخون، یک استاندارد طلایی

28 سپتامبر2016- جامعه‌ی غدد یگان رزمی آمریکا، سیستم‌های نظارت مداوم بر قند خون (CGM) را بعنوان استاندارد طلایی برای بالغین مبتلا به دیابت نوع 1 معرفی نمود.

 دستورالعمل بالینی جدید در این مورد بصورت آنلاین درمجله ‌ی Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر گردید، این دستورالعمل توسط چند سازمان مانند انجمن دیابت آمریکا تدوین شده است.

 دکتر Petersدانشکده‌ی پزشکی keckدر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ریاست جامعه‌ی غدد در یگان نظامی می‌گوید: مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از دستگاه های CGM  استفاده می‌کنند، قادر به کنترل بهتر قند خون خود بدون افزایش خطر دوره‌ های هیپوگلایسمی در مقایسه با افرادی هستند که بر مقدار قندخون خود بصورت تناوبی با گلوکومترهای خانگی نظارت دارند.

او می‌افزود: شواهد علمی از استفاده از فن آوری CGMدر افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 1 که قند خونشان بالاتر از مقدار هدف است و همچنین برای افرادیکه مقدار قند خونشان در محدوده‌ی هدف بخوبی مدیریت شده است، حمایت می کند. سیستم CGMمقدار قند خون بیمار را در هر دقیقه از روز اندازه گیری و دنبال می‌کند و به هنگام افت قندخون یا افزایش قندخون به بیمار در مورد خطراتی که او را تهدید می نماید، هشدار می دهد. این سیستم همچنین قادراست در تصمیم گیری برای انتخاب دوز صحیح انسولین به بیماران کمک کند.

 در انگلستان، در دستورالعمل‌های سازمان NICE، استفاده از CGMsبه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که در مورد آگاهی از بروز هیپوگلایسمی در چالش هستند یا افرادیکه بیش از یک بار به هیپوگلایسمی شدید در سال، بدون هیچ دلیل واضحی مبتلا می شوند، توصیه شده است. اما در این دستورالعمل همچنین آمده است شواهد کافی در مورد مقرون به صرفه بودن استفاده از CGMsبه طور گسترده وجود ندارد، بنابراین اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مجبور به تأمین هزینه های CGMتوسط خود می باشند و سازمانهای خدمات بهداشتی، هزینه‌های این دستگاه را متقبل نمی شوند.

در اوایل سال جاری، کمپینی برای تقبل هزینه های CGMsتوسط سازمان خدمات بهداشتی برای افراد مبتلا به دیابت درانگلستان راه اندازی شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/cgm-treatment-hailed-as-gold-standard-for-people-with-type-1-diabetes-90535533.html